Διαπραγματεύσεις για αυξήσεις έως 10% στα διόδια

0
23

Κάθε χρόνο οι έξι συμβάσεις παραχώρησης, πλην Αττικής οδού (Ολυμπία οδός, Νέα οδός, Κεντρική οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας, Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου), προχωρούν σε τιμαριθμικές αναπροσαρμογές που έχουν ως βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Μέχρι σήμερα, οι αναπροσαρμογές αυτές ήταν περιορισμένες ακόμη και με αρνητικές μεταβολές λόγω χαμηλού πληθωρισμού.

Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες που έχει επιδεινωθεί το οικονομικό περιβάλλον και ο πληθωρισμός έχει σκαρφαλώσει σε ιλιγγιώδη επίπεδα (12%), το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι για πρώτη φορά αντιμέτωπο με το ενδεχόμενο γενναίων αναπροσαρμογών.

Ο Μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 – Σεπτεμβρίου 2022, σε σύγκριση με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο (Οκτωβρίου 2020 – Σεπτεμβρίου 2021) παρουσίασε αύξηση 8,7% έναντι μείωσης 0,4% πέρσι. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή σημείωσε άνοδο κατά 2,9% τον Σεπτέμβριο έναντι του Αυγούστου.

Τις ανησυχίες της κυβέρνησης για τον σχεδιασμό των τεχνικών εταιρειών που διαχειρίζονται και λειτουργούν τα οδικά έργα επιτείνει το γεγονός ότι στις συμβάσεις παραχώρησης υπάρχει η πρόβλεψη της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής, κάτι που προεξοφλεί ότι, ακόμη και αν καταφέρει να αποτρέψει τις αυξήσεις, θα κληθεί είτε να δώσει ανταλλάγματα, είτε να πληρώσει claims.

Η άσκηση μιας πιθανής ανατίμησης διοδίων στα επίπεδα του πληθωρισμού δεν είναι εύκολη, καθώς θα έφερνε πρόσθετες επιβαρύνσεις στους χρήστες σε μια κατεξοχήν προεκλογική περίοδο, αλλά και σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία κατά την οποία η χώρα και ολόκληρη η Ε.Ε. προσπαθούν να αναχαιτίσουν τις υψηλές τιμές των καυσίμων.

Αρμόδιες πηγές τονίζουν ότι έχει ξεκινήσει η σχετική ζύμωση με τις εταιρείες παραχώρησης, με το υπουργείο να επιδιώκει οι εταιρείες να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων προκειμένου να μη φτάσουν μεγάλες ανατιμήσεις διοδίων στους χρήστες. Αυτό σημαίνει ότι αν οι εταιρείες έχουν περιθώριο να αναπροσαρμόσουν από τις αρχές του χρόνου τα διόδια, να προχωρήσουν σε αυξήσεις κάτω από τα επίπεδα του πληθωρισμού.

Οι ανατιμήσεις αυτές, εφόσον ενεργοποιηθούν, θα ξεκινήσουν από 20 λεπτά για Ι.Χ., μέχρι και άνω των 2,5 ευρώ για τις μεγάλες κατηγορίες, αυτές των φορτηγών.

Για παράδειγμα, η τιμή διοδίου στην Ολυμπία οδό (Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα) για τα Ι.Χ. στον σταθμό της Ελευσίνας που σήμερα είναι 2,10, αν εφαρμοστεί μια αύξηση 10% θα φτάσει τα 2,31 ευρώ (στα 2,35 ευρώ με 12%). Ακόμη μεγαλύτερες θα είναι οι ανατιμήσεις στα φορτηγά, καθώς για τα μεγάλα οχήματα (από 4 άξονες και πάνω) το κόστος από 7,60 ευρώ θα ανέβει τα 8,36 ευρώ (και 8,51 ευρώ με αύξηση 12%).

Αντίστοιχα, για τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου μια ανατίμηση 10% θα ανέβαζε το κόστος για τα Ι.Χ. από 13,70 ευρώ που είναι σήμερα, σε 15,07 ευρώ (15,34 ευρώ με 12%). Για τα φορτηγά άνω των 2 μέτρων σε 23,1 ευρώ (από 21 ευρώ), αύξηση 2,1 ευρώ ανά διέλευση και 23,52 ευρώ για αύξηση 12%, επιβαρύνοντας κατά 2,52 ευρώ το διόδιο.

 

Πηγή: radar.gr

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here